Body Mind Spritのつれづれ

スウェディッシュマッサージをベースにしたオイルタッチセラピー@あさごや(東京・阿佐ヶ谷)セラピストによる学びとつぶやき

【ミンピの風景(その5)~エサレンマッサージと自分との対話 The Scenery of Mimpi - Esalen Massage and Dialogue with Myself】

(English is as below)

エサレンマッサージが生まれた、アメリカのカリフォルニアにあるエサレン研究所は、心理学の世界でも特別な場所だ。ゲシュタルト心理学にとっては、実践の中心の場所だった。欲求5段階説を唱えたことで有名なマズローも、この研究所で活動をしていた。

1960年代にできたこの研究所は、人間の可能性を追求することを目的に、様々なワークや実験が行われてきた。ベトナム戦争の時代の反戦の動き、ヒッピームーブメント、ニューエイジ、東洋思想といった潮流の中で、中心的な役割を担う場所だった。そして、その後の心理学、思想、ボディワークの発展にも大きな影響を与えた。

エサレンマッサージはスゥェディッシュマッサージをもとに、この地で行われた様々な心理学や、ボディワークの影響を受け、変化、発展していった。自由で、多様で、包括的で、感覚的で、創造的なマッサージであること、そして精神性を大切にしていることは、そんな背景があるからだ。そこがこのマッサージの魅力であり、奥深さであり、普通のマッサージでは得られない心に働きかける力になっていると思う。

今回のプログラムでも、ゲシュタルト療法の手法を使った対話をやった。ある朝、メインティーチャーのエレンは、同じ言語を話す2人でペアを組むように言った。僕は、近くにいた日本人とペアになった。次に、片方が、自分の人生上の課題や、今この場での課題を語るよう指示があった。そして、聴き手側は黙って聞き、何を言われても、「あなたの問題をすべて話してください。」とさらに問いかけるようにと言われた。

人生の課題か。何を話そうか。あまりに大きすぎて、特別直面した具体的なものはすぐには浮かばないな。じゃあ、今の課題は何だろう。と、すぐ一つのことが浮かんだ。

「マッサージのパートナーを、毎回違う人を探して組むことが難しいです。」

1日2回、午前と午後、マッサージの練習をするたびに、パートナーを自分たちで決める。それも、今までやったことのない人とやるように言われている。たくさんの人に触れることで、いろんな体形、身体の動きの個性、感じ方や好みの違いなどを経験し、実際の多様なお客さんに対応できるようにするためだ。でも、この決める時間が、僕は苦手だった。相手が返した。

「あなたの問題をすべて話してください」

何だろう。問題はそれだけだけど。なんで、パートナー探しが難しいんだろう、と考え出した。

「女性が多く、中には男性とやりたくない人もいるだろうから、自分からは声をかけづらいです。」

「問題をすべて話してください。」

「最後に残るのが、居心地が悪いです。」

そう答えると、自分の中で、ちょっと違う考えが浮かんだ。そして、僕は一人でいろいろ話し始めた。独り言のように。

「相手から声をかけられたときは、嬉しかったです。」

「ならば、僕ももっと声をかければいいのかもしれない。」

「でも、相手が嫌だったらどうしよう、とも思う。」

「でも、嫌なら断っていい、とティーチャーからも指導されている。実は、自分は断られることを恐れているのかもしれない。」

「でも、断られることは、そんなに大きな問題なのか。いや、それほどではない。」

「なら、これからは、自分からもっと声をかけてみようと思う。」

僕は、1人で勝手に話しながら、問題解決をしていった。

その自分との対話から、僕は自分から気軽にパートナーとなるお願いに声をかけることができるようになった。

不思議な体験だった。相手から何かアドバイスを言われたわけでもないのに、寄り添って問いかけてもらうだけで、自分だけでは思いつかなかった考えに至り、自分で解決する。

それは、エサレンマッサージの、「自分が相手を変えようとしない。相手には、力がある。自分で変わる力がある。だから、それに寄り添えばいい。」というスタンスに似ているな、と思った。

根本には、人への信頼と尊重がある。そこが、僕がエサレンを好きな理由の一つでもある。

 

The Esalen Institute in California, USA, where Esalen Massage was born, is a special place in the world of psychology. For Gestalt psychology, it was the central place of practice. Maslow, famous for his theory of the five stages of need, also worked at this institute.

The institute, which was created in the 1960s, has been the site of a variety of work and experiments aimed at exploring human potential. It was an important place that played a central role in the anti-war movement of the Vietnam War era, the hippie movement, the New Age, and the currents of Eastern thought. It also had a major influence on the subsequent development of psychology, thought, and bodywork.

 

Esalen massage was based on Swedish massage, which changed and developed under the influence of various psychological and bodywork practices in the region. It is this background that makes the massage free, diverse, inclusive, sensual, creative, and spiritual. This is the charm and depth of this massage, and I believe it has the power to work on the mind, which cannot be obtained with ordinary massage.

 

In this program, we also had a dialogue using the Gestalt therapy method. One morning, Ellen, the main teacher, asked us to pair up with two people who spoke the same language. I was paired with a Japanese person who was nearby. Next, one of us was instructed to talk about our life challenges or the challenges we face in the here and now. The listener was then told to listen silently and, no matter what was said, to ask further questions, "Tell me all of your problems."

 

What is my life challenge? What shall I talk about? It's so big, I can't think of anything specific that I've faced specifically right off the top of my head. Then what is the challenge I face in the here and now? One thing immediately came to mind. Then I began to talk.

'It's difficult to find and pair up massage partners with different people each time.'

Twice a day, in the morning and in the afternoon, each time we practice massage, we choose our own partner. We are also told to do it with someone who has never done it before. This is so that we can experience the different body shapes, individual body movements, feelings, and preferences of different people, and so that we can respond to a wide variety of clients. But this time to decide was not my favorite.

My partner listened to me silently, and asked.

‘Tell me all about your problem.’

I began to wonder why it was so difficult to find a partner.

'It's hard for me to reach out to them because there are more women and some of them might not want to practice with a man.'

Tell us all about your problems."

‘I don't want to be left without a partner at the end.’

As I replied, a slightly different thought occurred to me. Then I started talking to myself.

‘I was happy when the other person called out to me.’

‘Then maybe I should talk to them more.’

‘But what if they don't like it?’

‘But I have been instructed by my teachers that if I don't like it, I can say no.’

‘I'm actually afraid of being rejected.’

‘But is it such a big problem to be rejected? No, it's not that big of a deal.’

‘Then, from now on, I'll try to talk to them more from me.’

I solved the problem by talking to myself. Without any advice from the partner.

 

Through this dialogue with myself, I could easily ask them to be my partner.

It was a strange experience. I was not given any advice by the other person, but just by being close to him and asking him questions, I came up with ideas that I could not have come up with on my own, and I solved the problems by myself.

 

It was like the Esalen massage, "I don't try to change the other person. The other person has the power. They have the power to change yourself. So, just lean into it." I thought that this stance is similar to that of Esalen Massage.

At the core, there is trust and respect for others. This is one of the reasons why I like Esalen.